Innehåll i en tid då alla skapar content.

Vad är egentligen content? Och än mer relevant, vad är bra innehåll? Finns det ett generellt bra svar på det? Njae, är väl svaret.

Content, eller innehåll, ska vara anpassat till din produkt med syftet att attrahera en viss målgrupp, oftast med ett problem din produkt kan lösa. Det ska dessutom vara bra skrivet, fånga läsaren så att hen läser till slutet och visa på att du kan din produkt.

Den här artikeln hade varit riktigt dåligt content om den hade fortsatt i samma något tråkiga stil, men som tur är vänder den tvärt och ger dig fem konkreta tips på hur just du lyckas med ditt content.

  • Oavsett om du producerar rörligt eller skrivet content, svara på en fråga eller lös ett problem!
  • Kill your darlings! Jo faktiskt. Jag vet att den är gammal, men också välbeprövad. Dra inte ut på det – make it simple & short!
  • Tro inte att det räcker med en content-artikel och sedan är du hemma. Contentproduktion och -management kräver både tanke, planering och kontinuitet.
  • Våga satsa på contentproduktion, ge det tid och avsätt budget för att lyckas. Därefter kommer tålamod väl till hands. En del content kan ge direkt avkastning, men det är större chans att det ger ROI med tiden och den som spelat sina kort rätt kan räkna med att skörda frukten av en bra contentproduktion för lång tid framöver.
  • Glöm inte att det är en stor skillnad på att skapa buzz, clickbaites och engagemang. Det är bra att veta vad man har för syfte innan man sätter igång.

Jag hoppas att denna artikel fått dig att förstå att content kräver jobb och engagemang och är något värt att satsa på.

Gör det helhjärtat eller strunta i det!

Vad händer med era sociala medier när ni tar semester?

Det är lätt att åsidosätta de sociala kanalerna under sommaren och tänka att det ändå är så lugnt då att det inte spelar någon roll om även de tar semester. Det är dessvärre helt fel tänk.

När semestern är över vill ni att kunderna står och väntar och att jobben ligger på hög. Ni vill ha att göra, inte vänta in jobb. Om ni låtit era sociala medier jobba även under semestern är chansen större att det scenariot blir verklighet.

En inaktiv kanal är en kanal som inte existerar. Det är hårt, men sant. Att bygga upp den på nytt igen efter varje ledighet är inte bara ineffektivt, det blir också dyrt i längden.

Det finns flera sätt att täcka upp för sommaren, ett av dem är förstås att jobba med dem som ni gör under resten av året. Ett annat är att planera och producera material i förväg, så att det finns att tillgå när solen skiner och stranden lockar mer än skrivbordet.

Har ni inte redan tagit höjd för att era sociala medier ska få jobba hårt även när grillen går varm, så är det hög tid att lyssna nu!

Jag erbjuder er färdiga semester-paket där jag sköter, uppdaterar och producerar för era sociala medier till ett fast pris. Välj mellan small, medium och large det paket som passar ert företag bäst:

Small – 4500 kronor ex moms / 4 veckor: två uppdateringar i veckan, för vilka jag ansvarar för såväl produktion som planering och publicering.

Medium – 7000 kronor ex moms / 4 veckor: fem uppdateringar i veckan, varav tre unika och två delningar. Jag planerar, producerar och publicerar!

Large – 13500 kronor ex moms / 4 veckor: tio uppdateringar i veckan, varav sju unika och tre delningar. Jag planerar, producerar och publicerar!

Som uppdatering räknas content/inlägg på blogg eller sociala kanaler. Det kan vara skrivet material för blogg och Linkedin eller text + bild för instragram och Facebook. Delning innebär att man delar ett redan publicerat inlägg i en ny kanal.

Företagarens guide till sociala medier!

Har du kommit på att ditt företag måste synas i sociala medier, men vet inte riktigt hur? Är du en av alla de som i svallvågorna av mediebruset handlat och redan kört fast?

Om det är någon tröst så kan jag berätta att du är långt ifrån ensam!

Sociala medier är fantastiskt. Använder man dem på rätt sätt kan de leda till många nya kunder och sälj, men i värsta fall, ja faktiskt i många fall, kostar de oss bara tid, energi och pengar.

Att ge ett enda vinnande koncept på hur du och ditt företag gör rätt från början går dessvärre inte, men jag tänkte dela med mig av några nyckelfunktioner som ni bör tänka över.

Det som är rätt för ett företag är inte automatiskt rätt för ett annat. Det finns ingen färdig mall att applicera för att lyckas. Däremot finns det förstås kunskap som om man använder den på rätt sätt och omvandlar den till strategi, kan leda i rätt riktning.

Börja med att ta reda på vem du vill nå ut till och varför. Sedan är det dags att börja fundera över hur du vill göra det. Att bara slänga upp ett foto i flödet och påstå att man är aktiv duger inte. Många som inte jobbar med sociala medier ställer sig frågan ´hur svårt kan det vara´ och tro mig, för någon utan kunskap, så är det en hel vetenskap.

Kontinuitet är något annat som är otroligt viktigt när det kommer till sociala medier. Den måste dock levereras i kombination med ändamålsriktig kvalité, annars kan du posta inlägg till förbannelse utan resultat.

Så låt oss nu säga att du vet till vem, hur, varför och när – är du redo nu då? Dessvärre inte! Ditt jobb har bara börjat.

Att jobba med sociala medier innebär att man är i ständig rörelse. Du måste vara beredd på att omvärdera och tänka nytt om dina analysverktyg pekar åt ett annat håll. I en värld där algoritmer är i ständig förvandling och allt bygger på känslor är det viktigt att våga sticka ut. Bjud på er själva, var snälla och framför allt generösa!

Sist, men inte minst, tänk variation. Bredden i vad som är content är enorm och det är egentligen bara fantasin, och budgeten, som sätter gränser. Blanda bilder med rörligt, skapa audio och skriv bra content.

Känner du att det kanske ändå vore bra att få hjälp med marknadsföringen i sociala medier – kontakta mig så skapar vi magi!

Vinnande koncept för ett lyckat nyhetsbrev!

Ett bra nyhetsbrev berör och engagerar, innehåller knappar för call to action och konverterar i sälj. Men hur gör man egentligen det?

Texten i nyhetsbrevet ska vara lätt att läsa, vara tydligt indelat i stycken och får gärna ha en tilltalande design. Innehållet ska vara betydelsefullt för läsaren och det får gärna bjuda på värdefull information inom det område ditt företag är experter.

Om man i ett nyhetsbrev identifierar ett problem, ska man också presentera en lösning. Förhoppningsvis är lösningen på problemet något som du och ditt företag kan erbjuda. Då har ni kommit en bra bit på väg!

Men för att det faktiskt ska bli något köp, call to action knapp eller inte, behöver ni berätta en historia. Den ska gärna bygga på en känsla som läsaren kan relatera till så att hen läser vidare eller ännu hellre, köper er tjänst.

Om ni vill ha hjälp av någon med kunskap om hur man utformar ett sådant nyhetsbrev så är ni välkomna att kontakta mig!

Return on investment (ROI) – kostar det eller smakar det?

ROI, return on investment, är ett vida känt begrepp som både skrämmer och fascinerar. Men framför allt är det ett sätt, eller många sätt, för att mäta om en marknadsinsats betalat sig.

När det kommer till att mäta ROI på marknadsföring i sociala medier så finns det flera sätt och lyckligtvis är det inte bara tal om en slutgiltig siffra.

Det finns naturligtvis en stor vinning i att få ett ROI på en utförd kampanj, men det är inte oviktigt att se till de verktyg och mätstockar som kan ge en fingervisning om åt vilken väg det barkar, tidigare än så.

Exempel på mätbara indikatorer på framgång är:

  • prenumeranter till nyhetsbrev
  • deltagare till webinars och events
  • nedladdade produkter
  • statistik för hemsida
  • engagemang i form av likes, delningar och kommentarer

En existerande formel för ROI på en kampanj i sociala medier är nettoinkomsten dividerad med kampanjkostnaden, multiplicerat med hundra.

Det kanske låter komplicerat, men det är en enkel kalkyl för att mäta om en kampanj kostar mer än den smakar.

Om ni vill ha hjälp med era marknadsföringskampanjer i sociala medier och dessutom uppnå en positiv ROI så är jag rätt person att anlita!

Kontakta mig så pratar vi närmare om hur ditt företag ska få ROI på kommande kampanjer!

Många fördelar med att ta in en konsult!

En konsult är en person med specialkompetens på sitt specifika område. Genom att välja att ta in hjälp utifrån, att outsourca, kan ert företag spara både tid och pengar – och framför allt vara säkra på bra kvalitet.

Ni som företag behöver inte anställa, men kan ändå välja att inleda ett långsiktigt samarbete så länge behovet finns. Eftersom att en konsult jobbar för sig själv ligger det alltid i hennes intresse att leverera i tid och att få en nöjd kund.

Eventuella pauser, privata interaktioner på mobilen och dålig disciplin drabbar bara konsulten själv, det är därför rimligt att tro att hon gör allt för att eliminera den typen av distraktion.

Min motivation som konsult, är förutom ett brinnande intresse för det jag gör, att få tid över att umgås med min son och därför är mitt engagemang när jag jobbar alltid hundraprocentigt.

Vill ni också jobba med någon som levererar kvalitet i tid?

Kontakta mig redan idag för att inleda ett vinstgivande samarbete!

Jag är inte bara digital kreatör – jag är mamma också!

Därför är det viktigt för mig att kunna vara en närvarande sådan så länge det är möjligt. Det är bland annat därför jag väljer att arbeta från eget kontor och att styra över mina egna arbetstider.

Många företagare väljer att arbeta ideellt för en god sak eller en viktig organisation och det tycker jag är fantastiskt! Men jag som ensamstående mamma och entreprenör väljer istället att investera den tiden i mitt barn. Skapa framtidens funktionella samhällsmedborgare är ju inte så dumt det heller!

När min son är i skolan passar jag på att jobba några timmar. När han kommer hem är det vår tid och då är det middag, sällskapsspel och läxor som gäller. Vi hinner förmodligen till och med att tjafsa över något oväsentligt innan det är dags för kvällsmat, tandborstning och nattning. När han sover har jag antingen lite tid över för mig själv eller ännu en stund för jobb. Ibland båda delarna. Jag älskar det upplägget! Jag får det bästa av två världar och kompromissar bara med det jag själv väljer.

Jag är alltid 100% närvarande i det jag gör. När jag jobbar så gör jag det fullt ut och när jag är mamma så delar jag inte uppmärksamheten med något.

Att anlita någon som mig, som jobbar för sig själv och måste prestera för att det ska gå runt, är både strategiskt smart och ekonomiskt fördelaktigt.

Vill du veta hur jag kan hjälpa just ditt företag?

Tveka då inte – hör av dig redan idag.