Har du kommit på att ditt företag måste synas i sociala medier, men vet inte riktigt hur? Är du en av alla de som i svallvågorna av mediebruset handlat och redan kört fast?

Om det är någon tröst så kan jag berätta att du är långt ifrån ensam!

Sociala medier är fantastiskt. Använder man dem på rätt sätt kan de leda till många nya kunder och sälj, men i värsta fall, ja faktiskt i många fall, kostar de oss bara tid, energi och pengar.

Att ge ett enda vinnande koncept på hur du och ditt företag gör rätt från början går dessvärre inte, men jag tänkte dela med mig av några nyckelfunktioner som ni bör tänka över.

Det som är rätt för ett företag är inte automatiskt rätt för ett annat. Det finns ingen färdig mall att applicera för att lyckas. Däremot finns det förstås kunskap som om man använder den på rätt sätt och omvandlar den till strategi, kan leda i rätt riktning.

Börja med att ta reda på vem du vill nå ut till och varför. Sedan är det dags att börja fundera över hur du vill göra det. Att bara slänga upp ett foto i flödet och påstå att man är aktiv duger inte. Många som inte jobbar med sociala medier ställer sig frågan ´hur svårt kan det vara´ och tro mig, för någon utan kunskap, så är det en hel vetenskap.

Kontinuitet är något annat som är otroligt viktigt när det kommer till sociala medier. Den måste dock levereras i kombination med ändamålsriktig kvalité, annars kan du posta inlägg till förbannelse utan resultat.

Så låt oss nu säga att du vet till vem, hur, varför och när – är du redo nu då? Dessvärre inte! Ditt jobb har bara börjat.

Att jobba med sociala medier innebär att man är i ständig rörelse. Du måste vara beredd på att omvärdera och tänka nytt om dina analysverktyg pekar åt ett annat håll. I en värld där algoritmer är i ständig förvandling och allt bygger på känslor är det viktigt att våga sticka ut. Bjud på er själva, var snälla och framför allt generösa!

Sist, men inte minst, tänk variation. Bredden i vad som är content är enorm och det är egentligen bara fantasin, och budgeten, som sätter gränser. Blanda bilder med rörligt, skapa audio och skriv bra content.

Känner du att det kanske ändå vore bra att få hjälp med marknadsföringen i sociala medier – kontakta mig så skapar vi magi!

Företagarens guide till sociala medier!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.