ROI, return on investment, är ett vida känt begrepp som både skrämmer och fascinerar. Men framför allt är det ett sätt, eller många sätt, för att mäta om en marknadsinsats betalat sig.

När det kommer till att mäta ROI på marknadsföring i sociala medier så finns det flera sätt och lyckligtvis är det inte bara tal om en slutgiltig siffra.

Det finns naturligtvis en stor vinning i att få ett ROI på en utförd kampanj, men det är inte oviktigt att se till de verktyg och mätstockar som kan ge en fingervisning om åt vilken väg det barkar, tidigare än så.

Exempel på mätbara indikatorer på framgång är:

  • prenumeranter till nyhetsbrev
  • deltagare till webinars och events
  • nedladdade produkter
  • statistik för hemsida
  • engagemang i form av likes, delningar och kommentarer

En existerande formel för ROI på en kampanj i sociala medier är nettoinkomsten dividerad med kampanjkostnaden, multiplicerat med hundra.

Det kanske låter komplicerat, men det är en enkel kalkyl för att mäta om en kampanj kostar mer än den smakar.

Om ni vill ha hjälp med era marknadsföringskampanjer i sociala medier och dessutom uppnå en positiv ROI så är jag rätt person att anlita!

Kontakta mig så pratar vi närmare om hur ditt företag ska få ROI på kommande kampanjer!

Return on investment (ROI) – kostar det eller smakar det?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.